ברכת אלוהי נשמה – הסיבה שאינה פותחת בברוך?

שתפו בפייסבוק
שתפו בוואטספ
שתפו במייל

דף המקורות (PDF מוטמע)

תוכן דף המקורות

הסיבה שברכת אלוהי נשמה אינה פותחת בברוך?/ עקיבא כהנא

  1. תלמוד בבלי מסכת ברכות דף מו עמוד א

כל הברכות כולן פותח בהן בברוך וחותם בהן בברוך חוץ מברכת הפירות, וברכת המצוות, וברכה הסמוכה לחברתה.

  1. תוספות מסכת ברכות דף מו עמוד א

אלהי נשמה אמאי אינה פותחת בברוך דאינה סמוכה לאשר יצר וכו', כגון אם לא בא מן הנקבים דידיו טהורות אין צריך לברכת אשר יצר, וצריך לומר הואיל ואין בה אלא הודאה בעלמא אינה פותחת בברוך ומכל מקום חותמת בברוך הואיל וארוכה קצת וכן נמי צריך לומר גבי אתה הוא עד שלא נברא העולם.

  1. חדושי הרשב"א מסכת ברכות דף מו עמוד א

ולאו כללא הוא דהא איכא ברכת אלהי נשמה וברכת הדרך ותפלה קצרה וברכת גשמים שאינן סמוכות ואפילו כן אין פותחות בברוך.

  1. שו"ת הרא"ש כלל ד סימן א

ובבקר לא יפסיק בין ברכת אשר יצר לאלהי נשמה כי היא סמוכה לה, ולכך אינה פותחת בברוך.

  1. פסקי רי"ד מסכת כתובות דף ח עמוד א

וכך ראוי להתחיל ברוך אשר יצר את האדם בחכמה, ויש בה ברכה לפניה ולאחריה, ואחר כך אומר אלהי נשמה וחותם בה בברוך ואינו פותח בה בברוך מפני שהיא סמוכה לה.

  1. תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ס עמוד ב

הנכנס לישן על מטתו אומר משמע ישראל עד והיה אם שמוע. ואומר ברוך המפיל חבלי שינה על עיני ותנומה על עפעפי… ברוך אתה ה' המאיר לעולם כולו בכבודו. כי מתער, אומר: אלהי, נשמה שנתת בי טהורה, אתה יצרתה בי, אתה נפחתה בי, ואתה משמרה בקרבי… ברוך אתה ה' המחזיר נשמות לפגרים מתים. כי שמע קול תרנגולא, לימא…

  1. ספר שבלי הלקט ענין תפילה סימן ב

ותימה לאחי על דברי הרב זצ"ל כי אלהי נשמה היא הברכה הראשונה שהרי כשמקיץ משנתו. מיד נתחייב בה כדאמרינן בגמרא כי מתער מברך. ועוד הישן ביום שאין לו לברך אשר יצר מה נאמר בזה. לאי זו ברכה נסמוך אותה ואם יש לסמכה לברכה אחרת ראוי לסומכה לברכת המעביר חבלי שינה שגם היא ברכה על התעורה. ואל תתמה על שתי ברכות הללו כי אלהי נשמה מיוסדת על השינה עצמה שהקב"ה משמר הנשמה שבגוף והיא עולה ושואבת חיים מלפניו כדאמרינן בבראשית רבא ר' ביסני ור' אחא ור' יוחנן בשם ר' מאיר הנשמה הלזו ממלא את כל הגוף. ובשעה שהוא ישן היא עולה ושואבת לו חיים מלמעלה. ובפסיקתא ואתה מחיה את כולם. לפי שהם כולן נהנין מזיו השכינה שנא' באור פני מלך חיים. והמעביר חבלי שינה הוא על התעורה עצמה כשמעביר ידיו על עיניו ועל פניו להתעורר יפה יפה כי פעמים שמקיץ אדם משנתו ועיניו כבדות כמתנמנם עד שהוא רוחץ פניו וידיו ועיניו. על כן ראוי להקדים המעביר חבלי שינה שהיא פלא התעורה עצמה ואחר כך סומך לה אלהי נשמה. והנראה בעיני כרבינו ישעי' זצ"ל וכן כתבתי בשם רב נטרונאי גאון זצ"ל בהלכה א'. כתב הרב ר' שמחה זצ"ל שכל פעם שאדם ניעור משנתו ביום צריך לברך אלהי נשמה.

  1. שו"ת מהר"ח אור זרוע סימן קא

וכבר ראיתי כתוב בשם רבינו שמחה כשהיה ישן ביום היה מברך אלהי נשמה. וכן נהגתי עד שאמר לי ר' יעקב ב"ר מאיר אם כן בצאתך מן המרחץ ולובש בגדיך תברך מלביש ערומים. ועל כן אלו הברכות לא נתקנו כי אם בהחליף הזמן דהיינו כשיאיר היום שהוא זמן לכל אלו הענינים. אבל אם ישן ביום או בלילה כמה פעמים או מפשיט בגדיו וחוזר ולובשן וכל כיוצא בזה לא תיקנו ברכה על ככה.

  1. רבי אברהם בן הרמב"ם המספיק לעובדי השם פרק ל על שאר הברכות עמ' 88.

והברכות האלה הנזכרות אינן מחויבות אלא פעם אחת בכל יום, בתחילת היום או בסוף הלילה לאחר ההתעוררות מהשֵנה; ואין אנו אומרים שאם ישן ביום והתעורר שחוזר ומברך "אלהי הנשמה שנתת בי"

  1. ב"ח אורח חיים סימן ו

ואיכא למידק דהרא"ש בתשובה כלל ד' סימן א' כתב דבבוקר לא יפסיק בין ברכת אשר יצר לאלהי נשמה כי היא סמוכה לה ולכך אינה פותחת בברוך ואם כן היאך הכריע רבינו כאן דלא כותיה, וכך הקשה מהר"י ברונא, ותו דהלא הרא"ש גופיה בפסקיו (פ"ט סי' כג) כתב כלשון הגמרא וכמו שסדרן הרמב"ם ואם כן היאך כתב בתשובה בהיפך, ונראה ודאי דכאן לא הכריע רבינו אלא להוציא מיש אומרים שצריך לומר מיד אחריה אלהי נשמה דליתא דמדינא אין צריך והרא"ש בתשובה לא כתב דצריך אלא כתב דלא יפסיק כו' והיא זהירות וחסידות דפשיטא דלסמכה לברכה טפי עדיף והכי איתא לקמן בסימן ק"י לגבי תפלת הדרך דאינה סמוכה ואינה מתחלת בברוך ואפילו הכי היה מהר"ם (תשב"ץ קטן סי' רמג) נזהר כשהיה בדרך לסומכה ולאומרה אחר ויהי רצון הראשון כדי שתהא ברכה סמוכה לחבירתה

  1. שולחן ערוך אורח חיים הלכות הנהגת אדם בבוקר סימן ו סעיף ג

ברכת אלהי נשמה אינה פותחת בברוך, מפני שהיא ברכת ההודאה, וברכת ההודאות אין פותחות בברוך, כמו שמצינו בברכת הגשמים

  1. באור הגר"א אורח חיים סימן מו סעיף ט

ונהגתי בעצמי לברך אחר ברכת אלהי נשמה כו' וכתב בדרכי משה והמנהג לברך אחר אשר יצר ועושין כן ע"פ הטור ואף על גב שהוא כתב אחר אלהי נשמה היינו לסברא שלא להפסיק בין אשר יצר לאלהי נשמה אבל אנן סבירא לן דמותר להפסיק כמו שכתב לעיל סי' ו'. אבל ראיתי בכל הספרים קדמונים ואחרונים שהנוסחא מימי אבותינו אשר סדרו לנו הברכות לברך אחר כל הברכות קודם פ' התמיד וסידור אלהי נשמה אחר ברכת אשר יצר מיד וכ"כ הר"י בסה"י דאשר יצר סמוכה לברכת אלהי נשמה וכ"כ כל הפוסקים

  1. מגן אברהם סימן ו ס"ק ח

וכ' בסדה"י דהמשכים לקום ויצטרך לישן שנית יאמר אלהי נשמה והמפיל חבלי וכו' בלא חתימה וכשיקום שנית יאמר בחתימה דהא י"א דאפי' ביום כשישן יאמר אלהי נשמה כ

הודפס מאתר מקור משותף